رگولاتوری لهستان به منظور کشف یک مورد انحصارطلبانه برای سوءاستفاده از قدرت بازار، در حال بررسی قابلیت شفافسازی ردیابی اپلیکیشن اپل است.
UOKiK ناظر ضدانحصاری لهستان با اشاره به گزارش منتشر شدهای گفت که اپل با یک تحقیق در لهستان مواجه شده است که احتمال نقض مقررات رقابت بر اساس قانون جدید این شرکت درباره حریم خصوصی و پردازش اطلاعات شخصی برای دستگاههای آی او اس را بررسی میکند.
اپل در ماه آوریل، آپدیتی از سیستم عامل آی او اس با قانون جدید کنترل حریم خصوصی برای محدود کردن تبلیغات دیجیتال از طریق ردیابی کاربران آیفون منتشر کرد.
رگولاتوری لهستان گفت که قوانین جدید اپل به طرز چشمگیری توانایی اپلیکیشنهای شخص ثالث را در دریافت اطلاعات شخصی کاربران به منظور ارسال تبلیغات شخصیسازی شده، کاهش میدهد.
UOKiK در بیانیهای گفت که این بررسیها برای روشن شدن این منظور انجام میشوند که آیا اقدامات اپل منجر به حذف رقبا در بازار برای سرویسهای تبلیغات شخصیسازی شده در جهت فروش بهتر خدمات، میشود؟ همچنین این بررسی نشان خواهد داد که ممکن است اپل در حال یک سوءاستفاده انحصارطلبانه از قدرت بازار باشد.
هفته گذشته وبسایت Patently Apple گزارشی تحت عنوان « یک گزارش جدید ادعا میکند که اپل با توسعهدهندگان بر سر شفافسازی ردیابی اپلیکیشن آیفون به یک آتش بس آرام رسیده است» منتشر کرد.
در این گزارش اشاره شده که ماهها پس از اجرای این قانون، شرکتهایی مثل اسنپ و فیسبوک یا همان متا اجازه دارند تا وقتی که اطلاعات کاربران به صورت ناشناس جمعآوری شوند و به پروفایل کاربر خاصی مرتبط نباشند، انتشار سیگنالهای سطح کاربر آیفون را ادامه دهند.
اپل همچنان حریم خصوصی را به عنوان ستاره شمالی خود توصیف کرد که یعنی به جای تعریف یک مسیر باریک برای توسعهدهندگان، یک مقصد کلی را برای آنها تعیین میکند.
همچنین مدیر عملیاتی پلتفرم اطلاعات مشتری در شرکت جهانی BlueConic گفت اپل مجبور است از اجرای سختگیرانه قوانین خود به دلیل ایجاد اختلالات بزرگ در اکوسیستم تبلیغات موبایل، عقبنشینی کند.